woensdag 26 december 2007

Kerstmuziek.



’s Middags als de meeste collegae op pad zijn, dan wordt op kantoor de radio aangezet; zachtjes. Welke zender het is, ik zou het werkelijk niet weten. In ieder geval eentje waar je elk heel uur alle ellende van de aardkloot tot je kunt nemen; americana kom je er ook niet tegen. De afgelopen week was het op die onbestemde zender natuurlijk vergeven van de Kerstliedjes. De klassiekers vooral. John Lennon; Wham; Jona Lewie (vooral hij) en ook The Eagles (Please Come Home For Christmas). Leuk hoor. Kerstmis is voor mij echter als alle andere dagen; heb er in feite niet veel mee. Maar ja, toch ontkom ook ik niet aan de bij dit feest behorende festiviteiten. Heb weinig te kiezen. En, als ik eerlijk ben (en dat ben ik in de regel…), dan heeft het toch wel weer z’n charme: Kerst vieren. In gepaste mate & vreugde, welteverstaan. Niet zozeer het eten, maar wel de drank brengt mij op kerstavond al in ‘a good mood’. Een stemming van enige mistroostigheid & melancholie. Het echte leuke van dit feest is voor mij de muziekkeuze. Nee, dus niet die liedjes waar allerhande zenders je dus de dagen voorafgaand dood mee gooien; nee, ik kies de dagen voor Kerst met zorg (althans dat vind ik) de muziek voor kerstavond en beide kerstdagen uit. Dit jaar was ik zeer in mijn nopjes, en wel omdat ik de vrijdag voordien bij toeval tegen een prachtplaatje aanliep: To All Dead Sailors van Christian Kiefer & Jefferson Pitcher. Heerlijke muziek voor deze trieste feestdagen. Deze schijf heeft dan ook gedurende de kerstperiode fel gestreden om een plekkie in de geluidsdrager; samen met Civilians van Joe Henry; The Sheperd’s Dog van Iron And Wine; Tonight And Everynight van Greyhound Soul en Little Grey Sheep van Danny Schmidt. Ook wat ouwetjes streden mee om de eer: Jackson Browne’s Late For The Sky (is een zekerheidje, elk jaar…. For A Dancer: prachtig!) en ook Dave Moore’s Breaking Down To 3, bijvoorbeeld. Fraaie, veelal trage & sombere muziek. Het stemt mij echter steevast vrolijk, deze muziek…. De Rutte 12 doet de rest….
Vrolijk kerstfeest!

Geen opmerkingen: