vrijdag 14 december 2007

Boek en Plaat II

Zo’n stukje als hieronder, waarin aangegeven wordt dat een cd meer is dan een verzameling liedjes, schreeuwt natuurlijk om een reactie van een verwoed downloader.
Ja, ik download.
En niet te weinig ook. Legaal, via Emusic of Itunes, en ook illegaal. Voor dat downloaden heb ik goede redenen. Allereerst zit ik niet te wachten op cd´s waarvan hoogstens de helft het beluisteren waard is. Dat is misschien wel mijn grootste ergernis. Daarvoor heb ik te weinig tijd en ook te weinig kastruimte. Wat is er dan fijner om die liedjes die wel goed zijn lekker op een externe harde schijf te zetten? Zonodig brand ik ze zelf wel op een cd.
En, ook belangrijk, ik ben -een beetje obsessief misschien- op zoek naar perfecte songs, killertracks. Als ik daar telkens een complete cd voor moet aanschaffen, is de bodem van de schatkist snel bereikt. Zo surfende ontdek je nog eens wat leuks. Bij voorbeeld Jabe.


Een derde reden is dat ik nauwelijks iets geef om tekstboekjes. Als het al tekstboekjes zijn. Hoe vaak tref je bij een cd niet een boekje aan waarin alleen maar foto’s staan en de interessante informatie niet of nauwelijks wordt vermeld? Yak! En dan nog. Ook ik heb die overigens fraaie cd van Mark Olson. Inderdaad, met een mooi boekje, maar ik heb het 1 keer ingekeken en dat was het dan.
Ik kan me overigens voorstellen dat mensen daar wel waarde aanhechten. Het is voor de muziekindustrie ook de enige manier waarop de cd gered kan worden: maak de verpakking bijzonder.
Heel bijzonder schijnt de verpakking te zijn van Love Is The Song We Sing, San Francisco Nuggets 1965-1970, uitgebracht op het onvolprezen Rhino Records. Het is een boek van 120 pagina´s, met foto´s van de groepen uit de San Francisco-scene uit die tijd. Daarbij zitten ook nog 4 cd´s. Het geheel is verkrijgbaar voor ongeveer 60 euro. Kijk, dan wil ik de hardware-versie van dit muziekdocument wel aanschaffen.
Maar voor het overige… … het is de muziek waarom het gaat. En die is net zo goed te downloaden.

Geen opmerkingen: