donderdag 12 juni 2008

Swamp Dogg

Gisteravond was altcountry-collega Wiebren Rijkeboer op bezoek om weer eens onze mini-popquiz te houden. Beiden draaien we dan tien nummers van tien cd's, met telkens de vraag om welke artiest het gaat en op welk album het nummer staat. Nadat we eerder het hele alfabet al hadden afgewerkt, behandelden we nu het thema jaren zestig. Het werd een povere 1-1. Wiebren raadde de Holy Modal Rounders, ik herkende onmiddellijk Moby Grape. Verder hoorden we vooral veel obscuur psychedelisch werk waar ik naar moest raden, terwijl Wiebren meer soul om de oren kreeg dan hem lief is. Op het eind van de avond pakte ik nog even Gag A Maggott van Swamp Dogg, een van de meest waanzinnige soulplaten ooit gemaakt. Uit 1973, dus die kon niet gedraaid worden tijdens de quiz.
De volgende ochtend bladerde ik door het kunsttabloid van de Volkskrant en verdomd, een interview met Swamp Dogg. Op de volgende pagina was de verrassing pas echt groot. Recensent Gijsbert Kamer heeft namelijk een prachtige cd-box samengesteld van de king of rock-'n-soul getiteld Swamp Dogg Droppin's. Met daarop het meesterwerk Total Destruction To Your Mind, een plaat die vrijwel onvindbaar is. Van de man heb ik louter elpees, maar eerder dit jaar ontdekte ik dat zo ongeveer zijn gehele oeuvre is heruitgebracht op cd. Echter, met heel lelijke hoesjes, waarop veel te klein in een grafische chaos de originele hoezen staan afgebeeld. Dat weerhield me nog van aankoop, ook al wist ik dat ik die muziek zeker moest hebben. En kijk, mijn geduld is beloond. Die cd-box, ik heb hem direct besteld, toont op de cover vijf hoezen en ik hoop maar dat de schijfjes allemaal apart in een kartonnen replica zijn gestopt. In ieder geval heb ik binnenkort eindelijk Total Destruction To Your Mind en daarnaast nog Rat On en de door Swamp Dogg (echte naam Jerry Williams) geproduceerde platen The Brand New Z.Z. Hill; Brown, Black & Beautiful van Ruth Brown en het fenomenale I'm A Loser van Doris Duke, dat ik weliswaar op een Charly-elpee heb, maar niet in de originele hoes.
Voor alle lezers van dit blog die vinden dat het hier louter over altcountry dient te gaan heb ik een oud Chinees gezegde in petto, net zoals Swamp Dogg dat in de zelfgeschreven linernotes van zijn plaat Have You Heard This Story?? had voor alle mensen die zijn muziek niet begrijpen: YUCK FOU.

Geen opmerkingen: