zaterdag 21 juni 2008

Cash, Cash, Cash

Terwijl René Leverink de box Love, God, Murder van Johnny Cash aanschafte viel bij mij ook een box-set Cash in de bus: The complete Sun Masters. Blijkbaar zijn wij alt-country bloggers bezig onze roots vast te leggen. Nu mijn American-reeks compleet is en ik met de twee beroemde gevangenis cd's (Folsom en San Quentin) ook de middenperiode van de carriere van Cash cover, werd het tijd de oorsprong van de Man in Black er naast te zetten.

Een mooi uitgevoerde box set, de cd's zitten in aparte hoesjes, met informatieve liner notes. Iedere cd bevat naast de 'officiele' versies ook demo's, alternate takes en zelfs een aantal 'incomplete' versies. Eigenlijk is 'Folsom Prison Blues' alleen al het aanschaffen van deze box waard (persoonlijk staat dit nummer in mijn top tien van allerbeste songs ooit, misschien later daarover nog eens meer). De eerste twee cd's zijn veruit het leukst. Cash koppelt zijn karakteristieke huppelsound (zoals ik het maar even oneerbiedig noem) er op momenten aan rockabily. De cd's klinken fris, upbeat en zelfs luchtig (hoewel de teksten soms behoorlijk neerslachtig kunnen zijn). De liedjes zijn soms ook nog wat naief en missen de meer donkere kant van de latere Cash. CD 3 zal niet vaak in mijn speler zitten: wat mij betreft typisch overproduceerde kitsch, zoals meer rockers van het eerste uur begin jaren 60 opeens gingen maken. Cash zingt een groot aantal nummers van Hank Williams, maar iedere magie ontbreekt.

Maar een mindere cd mag de pret niet drukken. Wie het begin van de Man in Black gedocumenteerd wil hebben, kan uitstekend uit de voeten met deze boxset.

1 opmerking:

Midnight Cowboy zei

Ik heb het niet zo op verzamelaars. Er is een uit 7 cd's bestaande box met alle Sun-albums, bonustracks en een optimale geluidskwaliteit. Die kocht ik onlangs voor 15 euro bij Fame.