zaterdag 14 juni 2008

Langs de lijn

Ik weet niet hoe het anderen deze dagen vergaat, maar ik kom tussen al dat voetbalgeweld bijna niet meer toe aan het luisteren naar muziek. De vergeten uurtjes van de dag, die zich daar zo goed voor lenen, gaan nu (soms tot mijn eigen ergernis achteraf) op aan het kijken naar de zoveelste nabeschouwing of voorbeschouwing.

Tijdens deze 'harde' tijden gaat het kopen van cd's echter wel gewoon door. De meeste cd's liggen onbeluisterd (of in 5 minuten alle intro's) naast de cd speler, lijdzaam wachtend op het einde van het EK (of het einde van Nederland, wat in ieder geval wat lucht zou brengen). Eén uitzondering echter: The Man comes around, American IV van Johnny Cash. Het titelnummer waar de cd mee start blijf ik maar draaien: wat een geniaal nummer. De puristen zullen wel zeggen: ontdek je dat nu pas! En beschamend moet ik dat beamen.

Met zijn donkerbruine stem bezingt Cash de wederkomst van Christus. Meer dreigend dan juichend. De stukjes uit Openbaringen die Cash aan het begin en eind van het nummer leest dragen bij aan de bijna apocalyptische sfeer van het nummer. Zelfs een overtuigd niet-christen als ondergetekende kan daaronder niet onberoerd blijven. Misschien is dit nummer wel een mooi tegengif bij al dat voetbal.

Geen opmerkingen: