zaterdag 28 juni 2008

Folsom Prison Blues

Ik beloof het plechtig: dit is het laatste stukje dat ik voorlopig ga schrijven over Johnny Cash. Deze post gaat over wat misschien wel een van de mooiste liedjes allertijden is: Folsom Prison Blues.

Jaren geleden was ik een fervent downloader met Audiogalaxy als favoriete P2P site. Je kan het zo obscuur niet verzinnen of het was op Audiogalaxy te vinden (mooi voorbeeld: de hele lp Let the Tribe increase van The Mob. Inmiddels toch maar gewoon legaal aangeschaft via Amazon!). Nu schijn ik volgens mijn (directe) omgeving sowieso een nogal obscure smaak te hebben, zij denken dat acts als Dan Baird, Jason & The Scorchers, You am I en Bob Mould (e.v.a.) maar één fan hebben in Nederland.

Met behulp van Audiogalaxy heb ik ooit een cd samengesteld met covers van Folsom Prison Blues: bij het zoeken op die song bleek een wereld open te gaan. Ik vond getrouwe covers onder meer van Gin Blossoms (live), Merle Haggard, Dwight Yoakam en Waylon Jennings.

Er waren heel bijzondere covers zoals Ramblin' Jack Elliot (die er een echte blues van maakt), Screaming Jets (een band van down under die twee bijzonder leuke hardrock cd's heeft gemaakt en die hier het liedje verbouwen tot powerpop), Christ on a Crutch (fantastische naam, ooit iemand van gehoord ? met een lekkere snelle, punky versie) en één van mijn favorieten: Chronic Disorder die het tot een (speed)metalversie verwerken.

En wat te denken van Jerry Lee Lewis die er een soort funky rock nummer van maakt, Gram Parsons (god, wat heeft die vent toch een mooie stem) en natuurlijk Mike Ness van Social Distortion die ook Ring of Fire al eens onder handen heeft genomen. De enige versie die eigenlijk ontbreekt is de fantastische versie van de Del Lords, maar die had ik toen al op een reguliere cd.
Waar al deze versies vandaan komen weet ik niet: obscure b-kantjes, live (bootlegs) en gewoon reguliere albumtracks staan broederlijk naast elkaar.

Conclusie: wat je ook met het nummer uitvoert, het blijft een ijzersterk en herkenbaar nummer. Voor degenen die nieuwsgierig geworden zijn: een kopie van de cd (incl. Del Lords) is bij mij op aanvraag te verkrijgen.

Geen opmerkingen: