dinsdag 13 mei 2008

Wind

“Het aangename van fietsen is dat het je wereld verkleint. En dat is mooi, want de wereld is ook eigenlijk veel te groot en te ingewikkeld.” Zo begint het bijzonder aardige artikel van Bert Wagendorp in de Volkskrant Magazine van afgelopen zaterdag. Wagendorp beschrijft op ironische wijze en met de nodige zelfspot de lotgevallen van een aantal niet-wielrenners -waaronder hijzelf- dat de Ronde van Noord-Holland rijdt. Ook ik beschouw me als een niet-wielrenner die graag op de racefiets stapt. De omgeving van Utrecht leent er zich uitstekend voor en het fraaie weer van de laatste dagen nodigt er natuurlijk helemaal toe uit. Verkwikkend voor lichaam en geest, toch is er één maar: de wind. “Wind, dat is de Hollandse berg”, schrijft Wagendorp. Ik beklim nog liever een berg. Die zijn er weinig hier in de omgeving, een stevige bries staat er bijna altijd. Verkoelend, jazeker, maar ook een vervelende tegenkracht en energieslurpend bovendien. Zeker voor een niet-wielrenner als ik. Tijdens een recente tocht was het weer raak: net van zins om lekker door te kachelen, maar een stevige zuidwestenwind dacht daar heel anders over. Van eindeloos gemopper ga je niet sneller fietsen, dus ik besloot er een positieve draai aan te geven: hoeveel titels kon ik bedenken van liedjes over de wind? Er is veel moois over geschreven, dat dan weer wel, zo blijkt uit het volgende lijstje:

1. Jimi Hendrix – The Wind Cries Mary
2. Noir Desir – Le Vent Nous Portera
3. Talking Heads – Listening Wind
4. JJ Cale – Anyway the Wind Blows
5. Tom Waits - Blow Wind Blow
6. David Bowie – Wild is the Wind
7. Hank Williams – Waltz Of The Wind
8. Gram Parsons – Hickory Wind (alternate version)
9. Bob Seger – Against the Wind
10.Santana – Song of the Wind

1 opmerking:

Chenque zei

Even muggenziften over je fraaie lijstje, maar het nummer van Noir Désir heet Le Vent Nous Porterá (de wind zal ons meenemen).
Andere fraaie nummers over de wind vind ik Cold Hearted Wind van Ron Sexsmith (op Time Being), Let The Four Winds Blow van Robert Plat & The Strange Sensation en het prachtige instrumentale nummer Viento y Madera (wind en hout) van Rubén Blades.