zaterdag 26 januari 2008

Liefdesliedjes

Gisteren bracht ik voor het eerst enkele uren alleen door in het huis van mijn nieuwe geliefde. Zij was op pad met vrienden. Een mooie gelegenheid om haar cd-kast eens door te nemen. Ik had haar eerder al ingewijd in de geheimen van bijvoorbeeld Steve Earle, Lucinda Williams en Iris DeMent.

Naast het volledig werk van Hallo Venray (vanwege familiebanden) trof ik daar onder anderen Marco Borsato, Edith Piaf, John Legend, Blof, De Dijk en veel vrouwelijke soul aan (Mary J. Blige, Corine Bailey Ray). De eerste cd die ik opzette was de samenwerking tussen Elvis Costello en Burt Bacharach. Althans dat was de bedoeling, want het doosje bleek een cd van Herbie Hancock te bevatten. Dus op zoek naar het doosje van Hancock: leeg. Geen goed begin.

Dan Corine Bailey Ray maar, want die kende ik niet echt. Ook leeg. Hmmm ... Toch maar 'veilig' Car Wheels on a Gravel Road in de cd-lade schuiven? Norah Jones' Come Away With Me eerst maar eens proberen. Heb ik zelf ook in huis, voor bepaalde stemmingen. Best mooi nu. Dan Katie Melua; alleen van naam bekend. Muziek beetje te gladjes, stem te meisjesachtig. Maar niet echt vervelend. Wel leuke cover van Canned Heats 'On the Road Again'.

Joss Stone; cd met paarsig omslag. Stem wat 'dunnetjes', muziek te veel richting disco. Halverwege kwam M. thuis. Gelukkig, die hoefde ik niet uit te luisteren. Best een leuke avond. Ook door lege cd-doosjes en favoriete muziek leer je iemand kennen. Volgende week gaan we samen naar Jane Birkin.

Geen opmerkingen: