vrijdag 11 januari 2008

De teloorgang van Radio 3FM

Op de website van de Volkskrant stuitte ik op het bericht dat Gijsbert Kamer schreef over de populariteit van de popradio. Nee, eigenlijk ging het erover dat radio niet meer de bron was van ´nieuwe´ muziek. Nou, dat wist ik al langer. Naar de Nederlandse radio luister ik al 20 jaar niet meer. Althans, niet voor de muziek die ze er draaien. Als oorzaak van die trend noemt Kamer: internet. Iedereen gaat om nieuwe muziek te ontdekken naar sites als Last.fm en Myspace. Logisch, het is natuurlijk veel leuker om zelf op onderzoek uit te gaan en iets te ontdekken, dan om wezenloos naar de radio te blijven luisteren tot er iets van je gading voorbij komt. Onthutsend vond ik de cijfers die Kamer naar voren bracht. Luisterden eind jaren ´80 nog zo´n 300.000 mensen ´s avonds naar radio 3FM, tegenwoordig zijn het er niet meer dan 10.000. M.a.w. radio 3FM is in 20 jaar 97% van zijn luisteraars kwijtgeraakt! Ik kan het bijna niet geloven.
De VPRO heeft daarom besloten zijn alternatieve programma´s op Radio3FM in te ruilen voor programma´s met een meer mainstreammuziekkeuze. Ik betwijfel of ze daar luisteraars mee gaan winnen. Natuurlijk is het zo dat deze zender niet alleen concurrentie ondervindt van het internet. Ook de commerciële radiozenders zullen debet zijn aan het verval van de eens roemrijke rots in de muziekbranding. Overigens was degene die naar die zenders (538 enz) luistert toch al nooit een serieuze muziekliefhebber.
En hoe zit het dan met de Altcountry.nl-podcast? Die is het afgelopen jaar ruim 17.500 maal gedownload. Eerlijk gezegd weet ik niet of dat nu veel of weinig is. Wel is duidelijk dat het aantal luisteraars groeit. Opvallend is ook dat die downloaders letterlijk over de gehele wereld zitten te luisteren. Zo is er een aantal vaste luisteraars in exotische oorden als China, Australië, Italië, Spanje, Zuid-Afrika en Brazilië en zijn ook al luisteraars gesignaleerd in Hawai, Indonesië, Vietnam, Roemenië en recentelijk in Servië en Slowakije. Het grootste gedeelte van de luisteraars komt natuurlijk uit Nederland en België. Toch is er ook, ondanks de Nederlandstalige presentatie, een behoorlijk aantal luisteraars in Zweden, Engeland en de VS. Vreemd.

Iets anders: met het downloaden van de twee Singing with Emmylou Harris cd´s heb ik weer een stap gezet richting complementering van de Emmylouverzameling.





Een mooie track is dit duet met Mary Black: Only A Womans Heart.






Geen opmerkingen: