donderdag 28 februari 2008

Carlene Carter

Carlene Carter was altcountry toen die term nog helemaal niet bestond. De dochter van June Carter en Carl Smith (en stiefdochter van Johnny Cash!) was er eind jaren zeventig samen met Joe Ely verantwoordelijk voor dat country cool was. De punkscene in Engeland omarmde ze. Joe Ely trad op met The Clash en Carlene Carter trouwde met Nick Lowe en nam haar platen op in Londen.
Begin jaren tachtig zag ik Carlene optreden in Amsterdam, ik geloof dat ze toen al weer gescheiden was, maar zeker weten doe ik dat niet. Het concert was in Paradiso of de Melkweg, ook dat ben ik vergeten. Wat ik me wel herinner is dat Carlene grote indruk maakte. Vooral op de momenten dat ze me een blik gunde onder haar minirok.
Legendarisch is haar opmerking 'if this doesn't put the cunt back in country, I don't know what will' tijdens een concert in de Bottom Line te New York, onwetend dat June Carter en Johnny Cash ook in de zaal zaten. Playboy maakte er bovenstaande tekening over.
Met Carlene Carter liep het bijna fout. Het rock-'n-roll-leven eiste zijn tol, maar ze is terug. Stronger, als we haar mogen geloven. En zo heet in ieder geval haar nieuwe binnenkort te verschijnen cd.

Geen opmerkingen: