dinsdag 12 februari 2008

Amoreena

Op de kop af 24 jaar geleden zag ik voor het eerst Dog Day Afternoon, een film van Sidney Lumet met in de hoofdrol Al Pacino en gebaseerd op een waar gebeurde bankoverval. Een uiterst fascinerende speelfilm, met een fantastische openingstrack. Ik kon er maar niet achter komen van wie het prachtige liedje was, al dacht ik in de richting van Elton John… Afgelopen weekend zag ik Dog Day Afternoon weer en opnieuw was ik onder de indruk van film en openingslied. De aftiteling bood helaas geen informatie, maar nu kon ik de hulp inroepen van het internet. En jawel hoor: mijn kwart eeuw oude vermoeden werd bevestigd. Het was Elton John met ‘Amoreena’. Ook bleek dat ik het liedje al jarenlang in mijn bezit heb. Ach. ‘Amoreena’ staat op Elton Johns onvervalste countryrockplaat Tumblewood Connection. Net als zovele Britse muzikanten raakte John in het begin van de jaren zeventig hevig beïnvloed door de americana van The Bands Music From Big Pink. Dat gold ook voor zijn tekstschrijver Bernie Taupin die voor het album liedjes schreef over het Wilde Westen en de Wild Frontier. Titels als ‘Ballad Od A Well-known Gun’ en ‘Country Comfort’ spreken voor zich, evenals de americana-sfeer in het boekje bij de lp. Honkytonk-piano, gospelkoortjes, fiddle en pedal steel maken het beeld compleet: dat van een onvervalste countryrockplaat, en een heel goede bovendien. Een countryrockklassieker zeggen we dan.

Geen opmerkingen: