dinsdag 25 maart 2008

Rustlanders


Ik spreek hier een beetje voor mijn beurt. Maar omdat ik zo meegesleept word, interesseert mij dat eigenlijk ook niet zoveel. Hoe het ook zij en wat het ook moge opleveren; ik wil hier en nu duidelijk maken welke cd de beste van 2008 is, althans naar mijn bescheiden mening: The Rustlanders, het debuut van The Rustlanders.
The Rustlanders. Een krankjorume bandnaam, maat ja, what’s in a name? The Rustlanders zijn niets minder dan de bastaardzonen van The Jayhawks. Waar ze vandaan komen weet ik niet, heb ik me niet in verdiept, maar waar ze naartoe gaan weet ik wel: naar countryrock-heaven. De klassieke elementen zijn in overvloed aanwezig: messcherpe samenzang, pedal steel, orgel en knallende, gierende gitaarsolo’s. Tjongejonge, wie net als ik Hollywood Town Hall de beste countryrockplaat van de jaren negentig vind, sluit The Rustlanders liefdevol in de armen. Dat is wat ik heb gedaan. Kwijlend luister ik keer op keer naar dit retroklassieke neo-countryrockmeesterwerk. The Rustlanders, stomme naam, maar who cares? Elf dampende, superieure countryrocksongs van eenzame klasse; dát telt.

Geen opmerkingen: