vrijdag 28 maart 2008

Arm (en) gebroken

Begin maart overkwam Willy Vlautin, ook bekend als zanger van Richmond Fontaine, iets naars. Hij kukelde van zijn paard en… …krak, au! Arm gebroken. Dat weerhoudt hem er overigens niet van om op te treden. Samen met zijn maat Paul Brainard (pedal steeler in RF) komt hij voor een aantal concerten naar Europa. Ook in Nederland zal het duo een aantal optredens doen (half april). Daarbij wordt ook gelezen uit Vlautins nieuwe boek. Jazeker, Vlautin is wat we hier noemen, een dubbeltalent. In 2006 verscheen zijn eerste roman Motel Life, dat vorig jaar in het Nederlands werd uitgebracht onder de titel Motelleven. Zijn tweede roman, Northline, ligt sinds kort in de winkel. Hoofdpersoon is Allison Johnson die na de zoveelste keer door haar vriendje een loer gedraaid te zijn, de vlucht neemt naar Reno. Arm en gebroken probeert zij daar haar hoofd boven water te houden. Persoonlijk sla ik dit nieuwe verhaal van Vlautin, vanwege de iets positievere toon, hoger aan dan Motel Life, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik laatstgenoemd boek in het Nederlands heb gelezen. De sterk op dialogen steunende stijl van de schrijver heeft onder die vertaling te lijden gehad. Ik raad u dan ook aan om Northline gewoon in het Engels te lezen. Leuk is dat de huidige druk van het boek wordt vergezeld door een door Vlautin en Brainard ingespeelde instrumentale cd, een soort soundtrack.

Sh..t! Heb ik net dit stukje af, zie ik dat Ketelmuziek me voor is geweest. Nou ja, voor een leuk fimpje bij dit stukje verwijs ik dan ook maar door naar die bijdrage van Han Orsel.

Geen opmerkingen: