donderdag 15 november 2007

Gonh Be Funky


Het is 1980. Op Charly Records verschijnt de elpee Gonh Be Funky van Lee Dorsey. Catalogusnummer CRB 1001. Het is een verzamelplaat met zestien nummers uit de jaren zestig. Op de achterkant van de hoes staat een handgeschreven aanbeveling van Joe Strummer, die hem 'the hidden jewel of soul' noemt. Ik koop die plaat.
Die aanbeveling van Joe Strummer, die gaf de doorslag. Want diezelfde Joe Strummer had immers ook Joe Ely, mijn held, op sleeptouw genomen door hem het voorprogramma van zijn band The Clash te laten verzorgen. Charly bracht na CRB 1001 nog veel meer soulplaten uit, overigens zonder de artiesten ooit een cent te betalen. Niettemin, puike plaatjes. En ik was het helemaal eens met Lee Dorsey: everything I do gonh be funky, from now on, yeeeeaaaaah!
Ik was het motto bijna vergeten, maar from now gaat het er hier weer behoorlijk funky aan toe. Dankzij Sharon Jones & the Dap Kings. Die hebben een gloednieuwe soulplaat uit, die lekker ouderwets klinkt. 100 Days 100 Nights heet die cd. Die Dap Kings zijn overigens niet de minsten, Amy Winehouse huurt ze ook graag in.
Tot mijn verrassing zat er ook nog een hele leuke bonus-cd bij met een uur soul en funk gegoten in de vorm van een radioprogramma. It's the ghetto funk power hour from the best borough in the world, Brooklyn!

Geen opmerkingen: