donderdag 29 november 2007

Burning Tree









Maanden en maanden geleden ontdekte ik op de website van Lone Star Music de cd Dead Horses van Ryan Bingham. Joe Ely prees zijn streekgenoot de hemel in, dat was voldoende om mijn nieuwsgierigheid te wekken. Ik vroeg de cd aan voor een recensie, maar helaas stuurde Bingham de plaat nooit op. Het waarom is inmiddels duidelijk. Bingham nam de meeste nummers opnieuw op en die zijn nu te vinden op Mescalito, zijn debuut voor Lost Highway. De recensie van die plaat volgt binnenkort, eerst wil ik dat album vaak genoeg draaien. Zo doen we dat bij altcountry.nl.
Die nieuwe cd van Ryan Bingham is geproduceerd door Marc Ford. Die kennen we nog als de gitarist van The Black Crowes. Hij speelde op The Southern Harmony And Musical Companion en enkele latere albums, maar ging met ruzie bij de groep weg. Daarna speelde hij bij Ben Harper en had met zijn band The Sinners bijna een deal met Lost Highway dankzij de bemiddeling van Lucinda Williams. Helaas voor hem ging het niet door, dus het is pikant dat hij via een omweg nu toch bij Lost Highway terecht is gekomen.
Maar goed, ik wil eigenlijk toe naar de start van de loopbaan van Marc Ford. Die begon met Burning Tree. Dat trio maakte in 1990 een formidabel debuut, simpelweg Burning Tree getiteld. Voor nog geen drie gulden kocht ik die elpee destijds bij Free Record Shop. Bluesy hardrock, waaraan ik een tijdje behoorlijk verslaafd was. Terwijl hardrock toch eigenlijk nooit mijn ding was geweest. Ik houd meer van harde rock namelijk. Niet van dat opgepompte gedoe dus. Maar Burning Tree was een alleszins acceptabele vorm van hardrock. Dankzij Ryan Bingham lag die plaat van Burning Tree weer eens op de draaitafel. Nog altijd mooi. Overigens doet die plaat op dit moment bij Amazon.Com $64,49.

Geen opmerkingen: