zondag 25 november 2007

Fred in your town tonight

'Metropool' is een stevig gesubsidieerd poppodium hier in Hengelo. Van tijd tot tijd treden er artiesten van naam op. Ik herinner me Loose Diamonds, Lee Clayton, The Willard Grant Conspiracy en – vrij recent – Oh Susanna. Niet zelden staan bij die concerten meer mensen op het podium dan in de zaal. Vorige week donderdag echter was het aardig vol. Dat mocht ook wel, want niemand minder dan Fred Eaglesmith maakte zijn opwachting. Helaas niet vergezeld van zijn oude, vertrouwde maat Willie P. Bennett, maar wel van een paar andere begeleiders, die er eerlijk gezegd niet zo veel toe deden. Het valt ook niet mee om op te moeten tornen tegen een persoonlijkheid van het kaliber Eaglesmith. De man doet meer dan tweehonderdvijftig optredens per jaar, waarvan altijd wel een stuk of wat op Nederlandse bodem. Ik heb hem inmiddels ik denk zo'n tien keer aan het werk gezien. Een hoogtepunt vond ik zijn show op Blue Highways, een jaar of vier geleden. Moeiteloos kreeg hij, met Willie aan zijn zijde, de grote zaal aan de voet. Een praatjesmaker in het publiek werd afgedroogd met ‘Go see your inflatable date’. Deze keer in Hengelo was er opnieuw een geinponem die meende allerlei grappigs door Fred’s verhalen heen te moeten roepen. Ook nu wist Eaglesmith raad: ‘This is supposed to be a monologue. You know the word monologue? Mono is Latin and means ONE’. Tja, met Fred Eaglesmith weet je wie je in huis haalt. Een man die gewoon zijn werk doet, ook al heeft hij koorts, zoals afgelopen donderdag. Ook al wordt hij op straat nagehee-hawd door de opgeschoten Hengelose jeugd. Ook al moet hij voor de zoveelste keer het land door met een bus van Diks Autoverhuur. En ook al blijft Febo zijn favoriete culinaire keten. Op Fabchannel kun je zien wat je gemist hebt.



Natuurlijk wordt Eaglesmith ook wel eens gecoverd. Zie bijvoorbeeld deze opmerkelijke versie van Sharecroppin'.




1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb gisteren ook van Fred (and the fierljeppers) mogen genieten in het onvolprezen “In The Woods” in Lage Vuursche. In The Woods zou volgens Fred eigenlijk “Near The Woods” moeten heten en volgens drummer Kori Heppner “You can see the woods from here”. Voorlopig prijs ik mijzelf gelukkig dat ik vlakbij Lage Vuursche woon - aan de andere kant van het bos - zodat ik gemakkelijk af en toe een mooi optreden kan bijwonen. Fred heeft het busje van Diks Autoverhuur weer ingeleverd en Nederland verlaten. Wij kunnen de tijd tot hij weer komt overbruggen met je tip voor het Fabchannel, The Official Bootleg Series Volume 2 en andere mooie avonden in Lage Vuursche.