dinsdag 25 november 2008

dreigende luchten en harmonieuze pareltjes

Een half jaar geleden, in augustus, zette Hugo Vogel een tweetal hoesafbeeldingen van dreigende luchten op deze weblog. Het zijn mooie foto's die een onheilszwangere sfeer verbeelden – zeker de hoes van Buddy Millers Universal United House Of Prayer. Wat Hugo ook deed, was kort geleden een recensie op de site plaatsten van Ready For The Flood, het zeg maar comebackalbum van Mark Olson & Gary Louris. Na de eerste berichten had ik niet zo'n hoge verwachtingen van de plaat, een mening die ik ook terugvond bij Hugo. Maar net als Hugo moet ook ik bekennen dat het toch een heel mooie plaat geworden is met een fijne relaxte, laidback sfeer. Er zijn momenten dat ik Louris' scheurende Gibson SG mis – daar heb ik nu overigens The Rustlanders voor – maar de nadrukkelijk sentimentele sfeer doet mij heerlijk, al mijmerend wegdromen bij weer zo'n fraai, harmonieus pareltje, dat naar mijn idee volledig recht doet aan het erfgoed van The Jayhawks, want sadder and wiser. Maar ik dwaal af. Want waar ik het eigenlijk over wilde hebben is de hoes. Aanvankelijk werd een lelijke zwart-wit hoes rondgestuurd, die Hugo natuurlijk bij de recensie plaatste. Maar nu blijkt dat Ready For The Flood , dat pas op 29 januari in Amerika uitkomt, geëerd is met een sfeervolle, kleurrijke americana-hoesfoto. En, zo kom ik terug bij het begin, wat een schitterend dreigende lucht.

Geen opmerkingen: