dinsdag 22 april 2008

Black Hollies

Op de site meldde ik al dat ik net als voor americana of alt.country warmloop voor psychedelica en garagerock (naast nog vele andere geuren en smaken). En aangezien onze site niet zo’n geschikt medium is om sixtiespunk of neo-garage onder de aandacht van de ontvankelijke luisteraar te brengen, dacht ik daarvoor deze week de weblog maar eens te misbruiken. Het is alweer meer dan twintig jaar geleden dat een jonge generatie beatmuzikanten, tezamen met gitaarrockers en country-revivalists, de sixties en seventies herbezochten. Hoewel de muzieksoort al die jaren een sluimerend bestaan leidt, is er nu toch sprake van een soort neo-neo-garagerock (kijk maar eens op www.soundflat.de). Ik denk hierbij in het bijzonder aan mijn nieuwe favorieten: The Black Hollies. Vier jonge jongens uit New Jersey die mij al ten volle overtuigden op hun debuut Crimson Reflections. Garagerock, soulvolle British Invasion rhythm & bues en psychedelische gitaarsolo’s; en dat alles verpakt in drieminutenliedjes. Op de opvolger Casting Shadows hebben de vier nog meer van de geestverruimende paddenstoelen gesnoept. Geweldige kosmische rock, met ladingen echo en reverb, mooie koortjes en opwindende liedjes. The Black Hollies maken gewoon geweldige jongehonden retrorock; net zo goed als de beste alt.country.

Geen opmerkingen: