zondag 19 oktober 2008

Gitaarles

Ooit gehoord van Roy Book Binder? Ik ook niet, totdat ik hem tegenkwam op het onvolprezen URC-blog, waar sprake is van Book Binder’s eerste album Travelin’ Man. Ook is er een link naar een Youtube-filmpje, dat mij al na een paar seconden de oren deed spitsen. Hier is zo’n artiest die de situatie volkomen meester is. Roy Book Binder is van 1941 en loopt dus al een tijdje mee. Je kunt hem kwijt in de reeks Mississippi John Hurt, Leon Redbone, Bill Morrissey en een beetje Leo Kottke. Hij wordt wel omschreven als een “guitar pickin’ hillbilly bluesman”, wat wel klopt. Geen grossier in nieuwe albums: sinds Travelin’ Man uit 1970 heeft hij welgeteld zes platen en wat los spul uitgebracht. Zijn laatste reguliere album Polk City Ramble stamt uit 1998. Via de klandestiene routes die her en der door het internet lopen, heb ik drie albums in de wacht gesleept, en ik vind ze allemaal even geweldig. Ten slotte zou ik je willen uitnodigen naar het fascinerende filmpje hieronder te kijken. En dan nog iets: de volgende president heet helaas John McCain.



Met dank aan M.

Geen opmerkingen: