zaterdag 26 juli 2008

Zomerplaatjes

Regelmatig is er door deze en gene op deze weblog al melding gemaakt van het fenomeen 'zomerplaatje'. Ik heb me er zelf ook al aan bezondigd. Dus wil ik het in deze laatste post voor het zomerreces (ik ben weer terug op 24 augustus) hebben over de muziek die mee op reis gaat. Ik beperk me hierbij wel tot die muziek die enigszins valt onder alt country en americana.

Bij de keuze laat ik me leiden door het doel van de muziek (aangename verpozing tijdens het rijden) en door het feit dat ik ook nog medereizigers heb. Voor dat laatste heb ik voor mijn zoontje een discman (waanzinnig goedkoop, in deze tijd van Ipods is zo'n discman blijkbaar 'oude wereld') gekocht, zodat wij niet voor de x-ste maal Ernst Bobbie en de Rest hoeven te horen (hoe leuk dat bij vlagen ook is): de eerlijkheid gebied wel te vermelden dat hij inmiddels zelf cd's heeft van Green Day en bij mijn muziekkeuze vooral stevig en veel gitaar weet te waarderen (kwestie van goed opvoeden).
Enfin, genoeg inleidende beschietingen, nu een greep uit de cd's die in de wisselaar meegaan: het zal niemand verbazen dat The Apple Bros een vaste plaats in de opstelling hebben verworven

Natuurlijk Dan Baird met zijn laatste briljante cd: Homemade Sin (ik zou eigenlijk nog een recensie voor de altcountry website moeten schrijven, maar een goed verstaander weet het al: vijf paarden).

Eveneens niet te missen is Scott Kempner met zijn meesterwerk Saving Grace (en ik neem Tenement Angels en mijn eigen best of Del Lords cd en passant ook mee) .

De (volgens Phil Alvin) zoveelste reunie van The Blasters zorgt voor een gegarandeerde goede sfeer in de auto. De dvd laat de band in optima forma zien, de cd van het concert is minstens zo goed.
Natuurlijk moet er wat Steve Earle en Johnny Cash mee, ik denk dat ik van beide een eigen verzamelcd ga maken (kan nooit kiezen welke cd uit hun oeuvre de beste is)

Soms hebben artiesten zelf al zo'n handige overzicht cd gemaakt (in de vorm van een live cd vaak, zie ook the Blasters). De beste bar band van de wereld, The Bottle Rockets hebben zo'n live cd waarop gewoon alles staat wat je wilt horen. Muziek om je gaspedaal nog eens een beetje in te trappen op de wat saaie stukken snelweg die er altijd wel weer tussen zitten.
Het mooiste is natuurlijk een live cd bij de live dvd leveren zodat je ongeacht het medium kan genieten. De fameuze Webb Wilder (daar moet ik na de vakantie toch eens een post aan wijden) levert die service bij de live dvd Tough it out. De man met misschien wel de beste stem in americana rockt er lustig op los en wij zingen gezellig mee.

Dat er ook nog cd's van uitlopende acts als Paul Westerberg, Ramones, The Dictators, Bob Mould, een eigen compilatie van het Stiff-label en natuurlijk The Rolling Stones (uit de magische periode 68-72, misschien waren zij wel het echte begin van alt-country) meegaan, zal een ieder wel voor kennisgeving aannemen. Ik wens een ieder die dit leest een prettige vakantie en ik ben in augustus weer terug.

Geen opmerkingen: