zaterdag 13 september 2008

Fantastische bootleg

Bootlegs, zegt die naam iemand nog iets in deze tijden waarin downloaden mainstream geworden is? De ironie is dat ik het nu juist over een bootleg wil hebben die door een vriend (die vanzelfsprekend anoniem wil blijven) is gedownload: Ry Cooder en David Lindley, live Eel river 1990. Volgens hem echt iets voor mij.

Ik moet bekennen dat ik bij die opmerking enigszins de wenkbrauwen moest fronsen. Ik kan Ry Cooder als muzikant wel waarderen, als muzikant staat zijn genie boven verdenking, maar als uitvoerend (solo)artiest kan hij mij maar niet bekoren en David Lindley hoort ook niet tot de kippen (of is het kippe-?)vel bezorgers. Maar het blijkt maar weer, vrienden kennen je het best.

Tezamen spelen Cooder en Lindley op deze live cd (wat dus een bootleg moet zijn, want ik kan in hun beider discografie deze cd niet terugvinden) de sterren van de hemel. Ontspannen en swingend brengen zij 13 rock n roll, (country)blues en country songs ten gehore. Twee virtuoze gitaristen die hier duidelijk plezier in het spelen hebben. Het geheel is dus meer dan de som der delen. Voor iedereen die houdt van gitaarmuziek een must, voor iedereen die wil horen hoe deze twee mannen traditionals van de amerikaanse erfenis van rootsmuziek (van Chuck Berry tot Woody Guthrie, van Clifton Chenier to Leadbelly, ja zelfs het aftandse Wooly Bully passeert de revu) tot leven brengen eveneens. Het meest spijtige is dat ze niet besloten hebben dit concert officieel uit brengen.

Geen opmerkingen: