zaterdag 6 september 2008

Drie paarden

Ik weet niet hoe mijn collega bloggers en recensenten het ervaren, maar ik voel me bij het beluisteren van cd's ter recensering vaak een beetje een zeikerd. Begrijp me niet verkeerd, het is erg leuk om naar cd's te luisteren ter recensering en het is zo mogelijk nog leuker dat ik in de gelegenheid gesteld wordt om mijn mening te geven over die cd's. Waarom dan een zeikerd? Het kan aan mij liggen, misschien ben ik te kritisch of misschien wel te bekrompen in mijn smaak, maar 90% van de cd's die ik beluister zijn bij een eerste beluistering goed voor 3 paarden (voor de niet ingewijden, dat staat voor mij (en naar ik hoop mijn mede recensenten gelijk aan 'voldoende'). Slechts een enkele keer zorgt nadere beluistering voor een halve (ja die zijn er ook) of zelf één paard meer.

Als je bijgevoegde press-info leest heb je meestal het idee te maken te hebben met de next big thing of met een uitzonderlijk talent. Helaas kom ik vaak tot de constatering dat we toch weer te maken hebben met de zoveelste middelmaat. Bij mij geldt sterk de 10 seconden regel (voor wie niet weet wat dat inhoudt, lees Blink van Malcolm Gladwell): eigenlijk weet ik na 10 seconden (dit is trouwens een symbolisch getal) al wat voor vlees er in de kuip zit. Het gebeurt mij slechts een paar maal per jaar dat ik in die 10 seconden helemaal gegrepen wordt, en dan weet ik ook gelijk dat ik met iets bijzonders te maken heb. Vroeger (voordat je cd's al kon beluisteren op internet en gemakkelijk kon aanschaffen via het web) luisterde ik cd's in de winkel: de eerste drie nummers 10 seconden en ik wist: kopen of lekker laten liggen. Het zal niemand verbazen dat 90% in de winkel achterbleef.

Soms denk ik: ben ik niet te kritisch, gaat er niet een wereld aan mij verloren omdat ik niet de moeite en de tijd neem om het te laten inwerken, ben ik geen zeikerd, moet ik wat beminnelijker zijn en de moeite van die artiesten waarderen? Ik weet het niet, wat ik wel weet is dat men wacht op 3 recensies van mijn hand en het zal een ieder verbazen: 2x 3,5 paard (jawel, boven de middelmaat) en 1x 2 paarden (inderdaad, niet erg best) dus nu maar snel aan het schrijven van die recensies

Geen opmerkingen: