donderdag 18 december 2008

Joep Pelt in Afrika

Er staat nauwelijks Afrikaanse muziek in mijn platenkast. Begin jaren tachtig kocht ik wel het fraaie Juju Music van King Sunny Adé and his African Beats. Op dat moment werd Afrika een beetje ontgonnen op het gebied van popmuziek. Muziekkrant Oor had regelmatig verhalen over onbekende artiesten uit het werelddeel. Omdat Juju Music me goed was bevallen, kocht ik daarna ook Synchro System. Dat album draaide volgens mij iets minder om het bijzondere gitaarspel van de Nigeriaan King Sunny Adé. Omdat de persing nogal slecht was, bracht ik het album terug naar de platenzaak en daarmee was mijn Afrikaanse avontuur in feite voorbij. Hooguit kocht ik af en toe nog eens wat in de uitverkoop. Zo kwam ik aan een Earthworks-release van Dark City Sisters and Flying Jazz Queens met prachtige Zuidafrikaanse samenzang. In Zuid-Afrika kwam ik pas weer terecht via het fraaie Beaufort-Wes se Beautiful Woorde van Gert Vlok Nel. Een plaat die helemaal niet misstaat in een collectie met de nadruk op rootsmuziek.
Van het platenlabel Excelsior kreeg ik deze week weer zo'n plaatje waarop een brug wordt geslagen tussen Amerika en Afrika. Van een Nederlandse artiest notabene. Joep Pelt heeft tijdens enkele zwerftochten door het zuiden van de Verenigde Staten de blues geleerd, maar daar hield het avontuur voor hem niet op. In 2004 vertrok hij voor het eerst naar Afrika, Mali om precies te zijn. Daar nam hij twee jaar later een plaat op met de gitarist Lobi Traoré en enkele andere plaatselijke musici. Nadat die opnamen eerst op een cassette verschenen in Mali, werd het album in 2007 ook op cd uitgebracht. En Excelsior heeft I Yougabe van Joep Pelt & Lobi Traoré nu opnieuw in de schijnwerpers gezet. Het is swingende dansmuziek waarop soul, rock en afropop soepeltjes samengaan met Amerikaanse blues. Vooral het soort moderne blues van North Mississippi All Stars, waarin overigens ook altijd rock uit de jaren zeventig doorklinkt. Liefhebbers van die band moeten maar eens luisteren naar dit I Yougoba.

Geen opmerkingen: