zondag 21 december 2008

Afknappers

Het is de tijd voor de lijstjes. Hierbij mijn top-3 van grootste afknappers van 2008. Op drie de nieuwe plaat van Lucinda. Op de een of andere manier heb ik het helemaal gehad met onze eeuwige rock chick. Ik heb ze wel gehoord, die gitaarsolo’s van Doug Pettibone. Ik heb dat schelle vibrato in Lucinda’s stem twintig jaar doorstaan, nu is het welletjes. Afkoppelen en wegrangeren.
Heb ik Lucinda ooit bewonderd, Ryan Adams (op twee) is vanaf het begin een grote ergernis geweest. Wat een aanstellerij, met al die platen achter elkaar, en soms meerdere tegelijk. Wat een arrogantie, om te denken dat we op al die onzin zitten te wachten. Nooit begrepen waar al dat gedoe rond die man mee te maken had. Matige stem, inconsistente stijl. Cardinology kan met plastic en al de otto in.
Op één natuurlijk de grootste en meest overschatte ijdeltuit van allemaal: Rodney Crowell. Ooit op het paard gezet door Emmylou Harris, daarna feitelijk nooit meer dan een sideman geworden, maar met een air alsof hij gouverneur van Texas is. Schandalig dieptepunt was een interview dat American Connection met hem had tijdens Blue Highways, waar hij botter was dan Huub Stevens en Louis van Gaal bij elkaar. En dan te bedenken dat de luisteraars van dat programma de nieuwe plaat van deze middelmatige kwast bovenaan gezet hebben in de top 50 van dit jaar.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ben ik verkeerd als ik uit dit artikel concludeer dat je deze cd's nooit meer zal spelen. Ik stel voor dat ik ze gewoon bij jou kom ophalen dan hoef je ze nooit meer te aanhoren. Je ziet, voor elk probleem is een oplossing.

Unknown zei

Het hele jaar vermoeiende recensies schrijven over onbekende artiesten en aan het einde van het jaar de vloer aanvegen met de bekende toppers. Wie gaat nu zijn top-3 muziekfrustraties op internet publiceren in een volstrekt ongeloofwaardig artikel? Over ijdeltuiten gesproken! De nominatie voor de meest meelijwekkende journalist van 2008 gaat naar René Leverink.

Midnight Cowboy zei

Dat over Rodney Crowell klopt werkelijk voor geen meter. Sideman, laat me niet lachen. Op zich geen probleem om frustatie van je af te schrijven, maar zorg elk geval dat je feiten kloppen.

Anoniem zei

Ik sluit me aan bij de vorige drie sprekers. Als trouwe lezer van altcountry.nl en deze weblog heb ik al vele prachtige muzikale ontdekkingen gedaan.
Dus in plaats van dit soort stukjes te schrijven, laat me liever weten wat je wel goed vindt.

P. zei

René,

Net voor ons Kerstdiner klim ik toch nog maar even in de pen om even te reageren op "Afknappers". Ik deel je mening m.b.t. Rodney Crowell, maar niet m.b.t Ryan Adams en al helemal niet m.b.t. Lucinda Williams. Lucinda's nieuwe CD's is een van highlights van 2008. Ik geniet er dagelijks van in de auto. En ik heb al veel mensen overtuigd van de kwaliteit van deze CD. Die van Ryan Adams is redelijk maar iets te veel van hetzelfde.