vrijdag 19 december 2008

David Ackles

Toen ik zestien was bracht ik vele uren door met het van voor naar achteren spellen van Oor´s eerste Popencyclopedie. Hele bladzijden schreef vol met LP’s ik nog wilde hebben. Bovenaan (ik was bij de A begonnen) prijkte American Gothic van de Amerikaanse singer/songwriter David Ackles. En daar bleef ´tie ook vele jaren staan, want die plaat was op het Zeeuws-vlaamse platteland niet te koop. En toen ik later in de grote stad terecht was gekomen, gaf ik mijn geld liever uit aan platen die, althans in mijn beleving, “hot” waren. Toch bleef altijd in achterhoofd hangen dat ik die plaat van David Ackles nog eens zou moeten kopen. Een half jaar geleden was het eindelijk zover. Sindsdien vraag ik mij af waarom ik dat toch niet eerder gedaan heb.
Ackles is een fantastische liedjesschrijver die eind jaren zestig, begin jaren zeventig vier platen uitbracht. Beetje vergelijkbaar met Randy Newman, maar met één groot verschil: Ackles heeft een stem om U tegen te zeggen. Ackles debuteerde in 1968 met een ongetiteld album en bracht daarna in 1970 Subway To The Country uit. Platen die de critici werden bejubeld maar weinig verkochten. Het derde album, American Gothic, werd in London onder produktionele leiding van Bernie Taupin opgenomen. Ackles had Taupin ontmoet toen Elton John zijn Amerikaanse debuut maakte als co-headliner met Ackles in The Troubadour in Los Angeles. Sindsdien is John is een grote fan, net als Elvis Costello overigens. American Gothic kent een aantal schitterende nummers, de Kurt Weill-achtige nummers Oh California en The Ballad Of The Ship Of State en vooral het ontroerende Waiting On The Moving Van.
Na in 1973 het wederom slechtverkopende Five & Dime te hebben uitgebracht, gooit Ackles het bijltje erbij neer. Vanaf dan legt hij zich toe op het schrijven van TV-scripts en theathermuziek. In 1981 wordt hij door een dronken bestuurder aangereden. Het kost hem een aantal jaren voordat hij weer helemaal hersteld is. In 1999 verliest hij, op 62-jarige leeftijd, de strijd tegen kanker.
Na American Gothic heb ik ook de andere drie albums gedownload, waarvan vooral het titelloze debuut imponeert. Het hieronder te beluisteren Down River komt van dat eerste album.
Een interview 1998 met Ackles is hier te lezen.







Geen opmerkingen: