donderdag 7 augustus 2008

John Henry Lambert

Soms helpen de omstandigheden een handje bij het beluisteren van muziek. Vandaag fietste ik tussen twee buien door van het werk naar huis en schoof onmiddellijk de cd die op de deurmat lag in de cd-speler. Gone Away van John Henry Lambert, een album dat ik vorige week besteld had bij Amazon.uk. Voor de belachelijke prijs van 15 pence (verzendkosten 1.79 pond). Hoe ik op deze John Henry Lambert ben gestuit, weet ik niet eens meer. Waarschijnlijk stond het in de sectie 'Customers who bought this, also bought...'. Een zeer behulpzame service.
Gone Away werd door twee klanten met vijf sterren gewaardeerd. Britse herfstachtige melancholie, meende de ene klant. Dat verklaart natuurlijk dat ik op deze donkere dag meteen helemaal viel voor Lambert, die ik zelf zou omschrijven als een Lou Reed die niet opgegroeid is in New York, maar op het platteland van het Britse Dartmoor. Beetje praatzingen dus, weinig tempowisselingen en sfeervol saxwerk van Ian Ritchie, die normaliter met Roger Waters op pad gaat. Ook het harmonium en de piano van Isabel Lambert dragen bij aan de bijzondere sfeer van deze geheel akoestisch gehouden cd, net als de achtergrondzang van Kathleen Wilson (tevens viool en piano) en Natalie Williams.
De andere klant repte over Leonard Cohen. Verder stonden op Amazon.uk ook nog recensies die waren overgenomen van FolkWax en NetRhythms. Volgens FolkWax liepen er op deze plaat lijntjes naar Nick Drake, Leonard Cohen en Sam Baker. Met name dat laatste was natuurlijk een grote aanbeveling om de uitgave van 1.94 pond aan te durven. Ook het feit dat NetRhythms Ghost Of Tom Joad er bij haalde, strekte tot aanbeveling.
Ik luister nu voor de derde keer vandaag naar Gone Away, een plaat zonder overdubs, waar twee jaar aan werd gewerkt op de boerderij van Lambert. Ik kende die Lambert, die een verleden heeft in folkrock en ambient house, niet. Gelukkig bracht Amazon.uk me weer eens op het spoor van een prachtige plaat. Op de hoes van de cd staat het jaartal 2006, maar bijna alle recensies zijn van 2008. Overigens vond Americana.uk de plaat helemaal niets, dat meld ik dan ook maar even, want dat is natuurlijk niet op de website van Lambert te vinden. Maar ik zou zeggen, oordeel zelf. Gone Away doet op dit moment 1.14 pond. Plus 1.79 pond verzendkosten. Een pond meer dan waarvoor ik de cd thuisbezorgd kreeg, maar niettemin nog steeds geen geld.

Geen opmerkingen: