dinsdag 5 augustus 2008

Bluhmlezing


De moed om van Tim Bluhm gedaan te krijgen dat hij eens een keertje een solo-cd opstuurt, heb ik al lang geleden opgegeven. De kans dat recensies van de platen van Bluhm op onze site prijken acht ik daarom verwaarloosbaar, tenzij mijn altcountrykompanen meer succes hebben. Jammer vind ik dat wel. De laatste albums – de laatste twee zeker – van The Mother Hips zijn naar mijn mening ijzersterke countryrockplaten, waarbij Youngiaanse gitaren, harmoniezang en klassieke rock hand in hand gaan. De grote man van The Hips, Tim Bluhm, bracht ook een aantal verdienstelijke soloplaten uit, zoals het fraaie Land & Sea Chanteys van alweer negen jaar geleden. Nu is daar House Of Bluhm – waarvan ik opnieuw Bluhm niet gesmeekt heb hem mij toe te zenden teneinde mij in staat te stellen een lovende recensie te produceren.
Helaas.
Vorige week heb ik de cd besteld bij http://www.motherhips.com/ en vandaag lag het kleinood in de bus. House Of Bluhm is een redelijk sobere plaat die Bluhm maakte in samenwerking met toetsenist en singer-songwriter Jackie Greene. Pastoraal, zongebleekt en sfeervol, met pedal steel, orgel en Bluhms gave gitaarlicks, is House Of Bluhm een ouderwets Westcoastalbum dat de herinnering aan die goeie ouwe jaren zeventig levend houdt – en weer een schitterende Bluhmlezing.

Geen opmerkingen: